Skulle du klara dig utan bildspel vid en presentation?

I somras var jag på en kurs där personerna som ledde kursen använde whiteboard för att presentera det de skulle framföra. Min första tanke var – ”Varför har de ingen PC som de kan köra en presentation på”. Borde ju vara mycket enklare och tidsbesparande mot att rita upp allt på en whiteboard. Dessutom ritade de på tavlan i flera lager. Hade jag kommit in i efterhand hade jag ju inte fattat ett dyft. Ett jytter av text och pilar hit och dit.

Om du själv tänker på hur du bäst tar till dig information vid en presentation? Är det via text och/eller bilder som visas på en powerpoint eller är det genom att lyssna på den som pratar? Själv hade jag en föreställning av att jag bäst tar till mig information genom att titta på bildspel tills jag var på denna kurs.

Det som jag i början av inlägget rackade ner på som tidsödande och en stökig presentation visade sig faktiskt vara en väldigt effektiv metod för mig när det gällde att ta till sig budskapet. Det visuella i att se hur informationen byggdes upp steg för steg passade mig perfekt framför en powerpointpresentation där det flyger in text och bilder i en annan typ av helhet. Det blir på något sätt för mycket information för mig att hantera framför att se hur något byggs upp bit för bit.

Jag har själv försökt tänka på hur jag bygger upp presentationer. Inte för mycket text (talmanuset), gärna metaforer och bilder för att underlätta för betraktaren att ta till sig budskapet. De som föredrar att lyssna ska heller inte distraheras av allt för mycket information som flyger fram och tillbaka. För de som föredrar att läsa så finns oftast ett skriftligt underlag. Efter sommarens kurs har jag tänkt tanken att dra ner på powerpointbildspelen och låta de som jag har framför lyssna och eventuellt se på när jag ritar upp information på en whiteboard. Beror så klart lite på vad som ska presenteras och i vilket sammanhang en presentation ska göras, men just för att ha lite olika presentationstekniker att jobba med. Dessutom blir jag ju helt oberoende av fungerande teknik om jag kan dra en presentation och ha bara behöva en whiteboard eller blädderblock som stöd för åhörarna.

Får se om jag omvandlar tanke till verklighet vid tillfälle.

Kommentera

