Gå i pension måste vara en märklig känsla

Idag, efter 44 år i arbetslivet, gick pappa i pension. Efter 44 år. Måste vara en väldigt märklig känsla att logga ut från jobbet efter så lång tid, för att inte gå tillbaka dit igen.

När jag själv går hem från jobbet inför semestern så gör jag det med vetskapen att jag kommer tillbaka. Jag lämnar ju inte in något passerkort eller andra prylar som tillhör jobbet. Men att verkligen göra det för sista gången. Att för sista gången stänga av PC:n, att för sista gången diska kaffekoppen, lämna in passerkortet för att nästa dag rå om sig själv och bara ha sin fritid att styra över. Det måste vara en märklig känsla.

Jag själv brukar känna ett visst mått av tomhet precis den dagen då jag går hem från jobbet och ska ha sommarsemester. Inte på långa vägar att likställa med att gå i pension men ändå… Hela den där ledigheten som jag har framför mig, som jag har sett fram emot, är plötsligt där. Normalt brukar det bli att jobbet pågår in i det sista och sedan stänger jag av PC:n och tar bussen hemåt. Även om jag borde vara förberedd känns det lika konstigt varje år. Därför brukar jag försöka styra så att jag har en aktivitet att ta tag direkt i början av semestern. Spelar inte så mycket roll vad det är, men att direkt ha något att se fram emot brukar göra susen för att mota bort den där tomheten.

Den dagen jag loggar ut från jobbet och går i pension hoppas jag verkligen att jag är frisk. Sedan vill jag slippa känna den där tomheten över att jobbet och kollegorna fattas mig, som jag kan tänka mig att många som går i pension känner. Istället hoppas jag vara i det läget att jag mentalt har taggat ner för att sedan vara fullt sysselsatt som bara en pensionär kan vara.

Men alldeles oavsett – gå i pension måste vara en väldigt märklig känsla.

Kommentera

