Går det utför nu?

Funderade igår över livets cykel och hur jag sett mina barn passera olika milstolpar. Det börjar ju redan på skötbordet när de inte är allt för gamla genom att upptäcka händer och fötter. Andra milstolpar kan vara att de börjar rulla runt, kryper, tar sina första stapplande steg och börjar säga några ord (Är ”Nej” det vanligast förekommande första ordet?). Nu har exempelvis @_Lillebror passerat en milstolpe i resan till att bli en självständig individ genom att kunna vara på förskolan utan att bryta ihop fullständigt. Till viss del tvingad dit av oss föräldrar som behöver tillbaka till jobbet men ändå… Sedan fortsätter det så i livet. Vi passerar första dagen i skolan, kanske ett körkort osv.

Alla dessa milstolpar i inledningen av livet pekar ju på en riktning framåt. Varje steg innebär en ny utmaning. När vi lär oss gå har vi ju världens chans att få våra föräldrars uppmärksamhet genom att smita iväg från de. Efter att ha lärt oss säga ”Nej” väntar minst ett helt språk på att utvecklas. Måste vara en härlig känsla som troligen ingen av oss minns något av, inte de första milstolparna i alla fall.

Sedan när jag tänkt klart på barnens milstolpar vände jag på det och funderade ur mitt perspektiv. Förmodligen den sista långa föräldraledigheten, förmodligen den sista inskolningen. Kändes lite tomt helt plötsligt. Inga nya ”språk” som per automatik ska upptäckas. Undrar om det är nu jag ska få idéer som att ta MC-kort, tatuera mig, skaffa skägg, resa jorden runt etc. i syfte att åstadkomma förändring eller mönsterbrytare i livet.

MC-kort har jag inte funderat på iofs. Tatuering ligger och gnager hela tiden, men just nu känns det helt OK att vara ogaddad. Täckning för skägg är sådär – räcker kanske till en skepparkrans men det är inte riktigt vad jag känner för idagsläget. Får sikta in mig på en resa istället. Kanske blir det av att snart förverkliga min önskan om att upptäcka Barcelona. Har hört så mycket om stan, men aldrig varit där. Att jag och min fru funderat på denna resa i snart 5 år utan att komma iväg är för mig en gåta. Galet. Hoppas verkligen vi funderat klart snart och att det inte tar ytterligare fem år innan vi bestämmer oss för vilken resebyrå som är bäst.

One comment

Kommentera

