Vem är jag att svara på hur tillvaron på förskolan upplevs

Har besvarat en enkät som kom från kommunen angående förskoleverksamheten som bedrivs i kommunen. Enkäten ställer olika typer av frågor till mig som förälder där jag ska gradera svaren utifrån en nöjdhetsskala.

I enkäten blev en väldigt stor del av frågorna besvarade med ett ”Vet inte”. Hoppas den som analyserar enkätsvaren funderar över varför det blev så många ”Vet inte”. Här ska jag försöka förklara hur jag ser på det.

Tänk dig följande scenario. Du får hem en enkät från din respektives företag. Den som skickat enkäten förklarar att det är viktigt att du besvarar frågorna då de är viktiga för företaget i sin strävan att hela tiden utveckla sin verksamhet till det bättre, däribland ledarskapet. Frågorna i enkäten kan vara av typen ”Hur bemöts din respektive av sin chef”, ”Hur hanterar företaget mobbing på arbetsplatsen”, ”Hur uppmuntras din respektive av sin chef  att ta plats på möten”, ”Hur upplever din respektive att chefen ger bra feedback”, ”Hur väl är företagets interna arbetsmiljöarbete anpassat till arbetsmiljölagen” osv osv. Frågor i någon mening kan besvaras om man har varit med på företaget och upplevt hur chefen i vardagen. Dina svar blir ju gissningar eller tolkningar av vad din respektive möjligen har berättat. Sedan kan du ju faktiskt vara så att du har en uppfattning av hur välkomnande receptionen i företaget är, eftersom det ibland händer tat ni möts där – de frågorna är ju så klart enklare att besvara men fortfarande utifrån din upplevelse.

På samma sätt är frågorna i enkäten från kommunen ställda. Jag uppmanas ta ställning till hur förskolan och pedagogerna utvecklar barnen och hanterar olika situationer dagtid, när jag är på jobbet. Jag kan ju faktiskt bara ha en uppfattning om hur mitt barn utvecklas utifrån vad som händer på hemmaplan. Inne på förskolan, där jag knappt sätter min fot under ett helt läsår annat än vid hämtning och lämning har jag ju ingen chans att bedöma hur pedagogerna jobbar. I enkäten ställs också frågor om utemiljön och där kan jag också ge min uppfattning av hur jag upplever den när jag passerar till och från jobbet.

Nu lever jag ju i tron att pedagogerna verklingen jobbar för att stimulera barnen till att räkna matte på olika sätt eller att hitta geometriska former på hus och ute i naturen, men att gradera det arbetet på en skala 1-5 blir i alla fall för mig en utmaning.

Kommentera

