Inskolningens första vecka avslutades postivit

Efter förra veckans sjukdom för @_Lillebror, som toppades med att han på fredagen tuppade av, var det återigen dax att denna vecka fortsätta med inskolningen till förskolan.

Måndag och tisdag var jag med på förskolan så att han skulle få bekanta sig med miljön i mitt sällskap. Av avdelningens 16 barn var det mellan 4 och 6 barn där under veckan. Resten var sjuka. En skön mjukstart för honom med få barn på avdelningen och pedagoger som hade bra koll på honom. Allt gick bra då han sedan tidigare är van att gå på öppna förskolan tillsammans med mig, samt att vi måndagen veckan före också varit där. Precis som hemma var det bilarna som tilldrog sig det mesta av hans uppmärksamhet.

Onsdag var det dags att pröva en skarp lämning, dvs att jag lämnar över @_Lillebror till en pedagog, säger hejdå och går därifrån. En konstig känsla att lämna honom på förskolan. En milstolpe som kanske känns större för mig än för @_Lillebror.  Han reagerade på avskedet genom att vara ledsen i princip hela förmiddagen. Personalen hade lag honom ner för att sova då han var helt slut i samband med lunchen. Äta lunch hade han ingen större lust med. En av pedagogerna ringde till mig och misstänkte att han var sjuk eftersom han var så trött. Jag begav mig mot förskolan för att vara där när han vaknade. När jag kom dit hörde jag hans gråt ut i hallen – han hade redan vaknat. När jag kom in och han fick se mig, sträckte han sig efter mig och kramade mig hårt när jag tog honom. Efter att han tankat lite ”pappa-värme” vände han sig mot en av bilarna och pekar ”Tittttaaaah”. Förmiddagens ledsna, slöa @_Lillebror var pigg igen. Vi stannade på förskolan ett tag för att få ett positivt avslut på vistelsen och begav oss sedan hemåt.

Torsdag testade vi en annan metod för att få en mjukare övergång. Jag skulle närvara till en början men efter ett tag smita undan. Jag föreslog att jag skulle hämta en kopp kaffe och om han blev ledsen skulle jag komma in igen.

Inskolning

Efter att jag hämtade min kopp kaffe verkade allt bra, så vi kom överens om att jag kunde gå hem. Behövde inte rycka ut alls till förskolan skulle det visa sig. @_Lillebror hade varit ledsen men inte alls som under onsdagen. Innan lunch var han dock väldigt trött och fick lägga sig utan att ha fått i sig någon lunch.

Vänta i hallen

När han väl vaknade var han pigg, glad och hungrig. Jag fick avvakta en stund innan jag kunde gå in och hämta honom. Innan vi gick kom vi överens om att jag idag (fredag) skulle lämna @_Lillebror på samma sätt som i onsdags.

Fredag gick lämningen väldigt snabbt. Jag han knappt med att krama om @_Lillebror innan jag sa hejdå och lämnade förskolan. Han blev ledsen och jag funderade på hemvägen om jag skulle behöva gå tillbaka igen innan hämtningsdax. Efter en dryg timme ringde jag förskolan för att höra hur det gått och fick beskedet att han var ledsen men inget utöver det normala. Skönt tänkte jag och fortsatte jobba.

Under lunchen ringer telefonen. Det är en av pedagogerna som ringer och berättar att allt har gått jättebra. Hon förklarar att han varit ledsen fram till samlingen ungefär, men att han då plötsligt ändrar sig och accepterar att vara där utan att pappa är närvarande. Han leker med sina bilar, äter kanonmycket till lunch och sover i två timmar. Pedagogen låter verkligen glad över hans framsteg. Inget mot vad jag kände. Vi avslutade samtalet med att jag skulle dyka upp efter att de ätit mellis.

Hämtningstid

När jag kommer till förskolan för veckans sista hämtning har de ätit klart och @_Lillebror sitter i en av pedagogernas knä. Han springer mot mig med öppna armar och ett stort leende. Sedan blir han nästan sprallig och vill visa upp saker på förskolan. Hans stol där han ätit mellis, den orangea ambulansen, sopbilen osv.

Både jag och pedagogerna tyckte faktiskt det var synd att det var fredag och helg nu när han kommit en bit i inskolningen. Ville inte bryta en positiv trend. Förhoppningsvis kommer han ihåg den positiva avslutningen när det på måndag är dags för lämning igen och inskolningens, förhoppningsvis, sista vecka inleds.

One comment

  1. Bra jobbat @lillebror och @lattefarsan.
    Blir varm i hela kroppen när jag läser hans framsteg på fsk. Vilket teamwork.
    Kram

Kommentera

