10 sekunder av fruktansvärd panik

Igår stod jag och diskade. Samtidigt som jag diskar hör jag hur @_Lillebror trillar. Min fru går fram, lyfter upp honom för att trösta. Han gapar stort precis som att han satsar på att skrika ut sin smärta. Plötsligt ropar hon desperat hans namn. Fortfarande inget storvrål från honom. Jag hör paniken i hennes röst och rusar fram. Då ser jag hur hon håller @_Lillebror i sin famn. Hans gapar stort och lutar sig bakåt, ifrån henne, i en båge och jag ser hur hans blick sakta försvinner och hur ögonen stängs. Hans kropp liksom slappnar av.

Paniken. Paniken!

Jag och min frus blickar möts och paniken i hennes ögon är en spegelbild av min egen panik inombords. Första tanken är att han satt något i halsen. Vi börjar febrilt se efter om han har något i munnen. Vänder honom på mage och dunkar honom i ryggen. Inget kommer ut och fortfarande ingen reaktion.

Paniken. Paniken!

”Vafan göra nu? Ringa 112? De hinner ju aldrig hit!!”

Någonstans i samband med den tanken börjar han sakta sakta komma tillbaka till medvetande. Likt en helikopter som tar en evighet på sig att få upp rätt varvtal på rotorbladen, så upplevde jag honom innan han var tillbaka i normalt tillstånd. Eller normalt förresten. Förutom en ”tröghet” i hans jämrande var han alldeles blek i ansiktet. Jag ställde mig framför spegeln för att se hans blick och den verkade i alla fall normal. Jag vandrade runt med honom på axeln ett tag och det märktes fortsatt att han var tagen av det som hänt. Först många minuter senare var han tillbaka i sitt verkliga normala tillstånd.

@_Storasyster som normalt brukar reagera med avundsjuka när vi håller i @_Lillebror hade denna gång sprungit upp på övervåningen för att hämta ett gossedjur. Avundsjukan som brukar infinna emellanåt när vi lyfter upp @_Lillebror fanns inte där. På något sätt insåg hon allvaret – inte konstigt alls egentligen med tanke på våra reaktioner. Senare sitter hon lugnt bredvid min fru och @_Lillebror när de tar igen sig i soffan.

Har ingen aning om hur lång tid allt detta tar. Även minnesbilden över vad faktiskt har hänt är diffus. Från det att jag hör @_Lillebror trilla tills han är kommer tillbaka till medvetande igen kanske handlar om tio sekunder, men för mig kändes tiden mycket mycket längre. Inte så mycket tankar just då, men paniken att inte ha kontroll på vad som händer… fy fan vad obehagligt!

När jag på kvällen påbörjade detta inlägg kom tankarna i viss mån chocken efter det som hänt. Tidigare har jag ju skrivit om när barn sätter i halsen och om barn som hamnar i poolen och den panik som andra kan känna när något drabbar deras barn. Men när det väl drabbar ens eget barn…jag hade verkligen ingen koll på vad det innebar att känna panik när något händer ens barn…och heller ingen koll på hur tankarna smyger sig på efterhand.

Men vad var det egentligen som hände? Under hela kvällen var ju tanken att han svimmat på grund av att han trillade. Att han tappade luften i samband med när han trillade eller när han skulle skrika ut sin smärta. Lite senare har tankarna också gått till att han trillade på grund av att han var på väg att tuppa av … oavsett vilket är detta något vi (eller rättare sagt vården) behöver forska vidare i.

Avslutar med Vårdguidens viktiga information om barn som svimmar och råd om vad man bör göra.

6 comments

  1. Fan vilken panik, råkade för ett sådan situation när jag var själv med Leon!
    Han ramlade över skrivbords kanten med munnen! Hjärna hos mig står stilla , inget funkar: ringde SOS å där var det upptaget! Ringde igen å samma igen! Tills slut lyckades ja komma fram då till barn akuten, där svarade en stabil trygg dam!
    Osv,,,, jag är rätt härda, men när det kommer till sina egna så faller man rätt lätt!
    Du har en bra blogg!
    Anders

Kommentera

