Förrätt som funkar kanon till jul, nyår och andra dagar

När jag satt tillsammans med barnen och kollade på ”Fågel, fisk och margängsviss” såg jag hur kocken Tom Sjöstedt gjorde en räktoast till förrätt.

Perfekt tänkte jag. Den ska vi ha på julafton och gick in på Barnkanalens hemsida för att hämta receptet på förrätten.

Förrätten är väldigt enkel att göra, sånär som på själva gräddfilsbomben. Gräddfilsbomben var orsaken till att jag fastnade för receptet. Gräddfilsbomben skapas genom att man klickar ner gräddfil i vatten som innehåller algin. Då skapas ett geléhölje runt gräddfilen och det blir som en boll. Men just ingrediensen algin är otroligt svår att få tag på. Jag hittade den enbart hos restaurangrossister. Jag fick tipset att kontakta restauranger som köpt ingrediensen men tiden var för knapp.

Så receptet, utan algin, är som följer:

Räkgucka
400 g skalade räkor. (Går finfint med handskalade räkor på burk – köpte burk m 200 gr skalade räkor)
1 tsk dijonsenap
½ dl majonnäs
½ citron, skalet
3 msk hackad dill (funkar perfekt med fryst dill)
Salt och svartpeppar

Dela räkorna och blanda de med de övriga ingredienserna. Smaka av med salt och peppar.

Toast
4 skivor formbröd
2 msk olja
2 msk smör

Stek skivorna i stekpanna. Lägg därefter upp de på en bit hushållspapper så fettet får rinna av och de får en knaprig yta.

På toppen och vid sidan
50 g riven pepparrot (struntade jag i)
8 st Dillvippor
50 g forellrom
2 rädisor delade med huggtandsform
Gräddfil

Toppa toasten med dill, rom och rädisor. Dra en linje gräddfil bredvid toasten. När jag gjorde förrätten på julafton serverade jag med tunt skivade rädisor (som på bilden). Blev för mesigt tyckte jag så jag tycker det blir bättre med halvor istället.

Sådär – Klart att servera med ett glas vitt vin eller vad gästerna föredrar att dricka till!

Räktoast

När vi ska käka ikväll blir det denna förrätt som inleder avslutningen på året.

2 comments

Kommentera

