Helylle, Kalle och pannkaka

Julen har passerat och jag sitter nu i soffan med PC:n samtidigt som @_Storasyster kollar på Barnkanalen på TV. När jag tittar tillbaka på denna jul så har den varit sådär ”helyllebra” som jag bara kunde föreställa mig i min fantasi. Mycket skratt, glädje och roliga stunder tillsammans med familj och släkt. När jag förväntade mig trötta barn så blev det precis tvärt om. Självklart blir det diskussioner och konflikter – vi är ju människor hela bunten – men inte alls på den nivå som jag har upplevt tidigare. Då har det varit mer ”destruktivt”. Kanske är det också så att jag själv coolat ner mig några hack. Julafton firade vi med min bror och brorsöner och barnens farmor Tyvärr kunde inte alla inbjudna var med pga magsjuka och kapade fingertoppar vilket var trist. FaceTime fungerade som en bra brygga till vårt julfirande även om det alls är som irl. Barnen har några julklappar kvar att öppna, vilket @_Storasyster redan ser fram emot. För deras del är det ju kanon att få en utdragen jul med paketöppning. Minns själv det som en förmån att få öppna julklappar under flera dagar – inte bara på julafton.

Själv var jag tomte på julafton. Tror min puls var minst lika hög som barnens innan jag knackade på dörren. Det var spännande att se hur barnen skulle reagera på snubben i röd kostym. Tidigare var de avvaktande och aningen rädda (vilket inte är särskilt häftigt) men i år verkade de mer glada över besöket. Även @_lillebror var mer intresserad, om än något avvaktande vilket är positivt kanske. I år hade jag även tackat ja till att vara tomte hos grannen. Blev tydligen ett uppskattat besök av rapporterna att döma. Läste dock på Facebook att en av grannarna avslöjat något om tomten för grannens barn. Det kanske innebär att jag är arbetslös som tomte hos de 😉

”Kalle Anka”-timmen då? Tidigare år har mest de vuxna hos oss uppskattat den tecknade timmen då hela Sveriges vuxna befolkning bänkar sig framför TV:n. Men i år satt faktiskt barnen med och tittade på filmerna. Filmen om Askungen med sin klänning var ju perfekt för @_Storasyster som är i princessfasen till 120%. Kunde ju inte sitta med hela filmen då jag var tvungen att smita iväg för viktiga undercoveruppdrag 🙂 Sen förstod jag inte det pirriga när julvärden på TV skulle tända ljuset. What’s the point om ljuset inte tänds…världen går väl inte under för det…är ju bara att tända en ny tändsticka…finns värre saker att hets upp sig för…eller?

Nu har vi precis städat undan det mesta av julpapper och kartonger till alla leksaker barnen fick och börjar så sakterliga komma tillbaka till en normal ledighetsvardag utan att det delas ut julklappar titt som tätt.

En ledighetsvardag vi firar med att äta pannkaka till middag…God fortsättning!

One comment

Kommentera

