Sa hon verkligen 25 % rabatt?!

Idag när jag var i Kista så spontanköpte jag mig två par jeans på JC. När jag skulle betala i kassan frågade kassörskan mig om jag inte skulle köpa en sak till och i och med det få 25% rabatt. Svarade att jag inte ville det, betalade och gick därifrån väldigt nöjd att ha köpt två par jeans.

I bilen på väg hem började jag fundera på vad tjejen i kassan sagt. Sa hon verkligen 25% rabatt? På mitt köp motsvarade det drygt 600 kr.

”Satan!”

Humöret gick ner och jag blev rätt irriterad på mig själv att jag inte lyssnade bättre på vad hon frågade. Svarade ju i princip slentrianmässigt ”Nej” utan att veta vad jag svarade på.

Väl hemma var jag ju tvungen att gå in på JC:s hemsida för att se vad som gällde kring erbjudandet. Det var ett erbjudande i deras julkalender och dagens lucka innebar 25% rabatt vid köp av tre varor.

På Twitter fick jag tips att göra återköp och köpa varorna på nytt. Bra tips men som jag slog ifrån mig eftersom jag inte orkade åka tillbaka till affären. Stockholmstrafik, julkaos och allt. Ville helst av allt förtränga vad jag varit med om.

Men efter maten ikväll hade jag fått nog av mig själv och min urusla förmåga att släppa ett misstag och gå vidare. Jag kom på att jag inte behövde åka till Kista utan kunde åka till ett närmare JC. Hoppade in i bilen och åkte iväg.

I affären plockade jag åt mig två tröjor för ett nedsatt pris. I kassan förklarade jag som det var. Kassörskan nämnde något om att de skulle förlora på upplägget eftersom de är franchisetagare och inte har någon koppling till Kista, men att de skulle ordna det.

Perfekt – jag skulle få min rabatt. Feststämning.

”Fast jag måste ta styckepris på dessa t-shirts. Går inte att kombinera två rabatterbjudanden i samma köp” sa kassörskan innan jag fick betala.

Då hade jag ju bara behövt plocka på mig en t-shirt, inte två!

”Skit samma” tänkte jag – en extra t-shirt har jag ju användning för…

Och i bilen på vägen hem tänkte jag så klart inte på rabatten jag just fått tillbaka…
utan på den där extra t-shirten…som jag helst hade velat lämna kvar.

Fast nu får det vara nog med återköp. Och jag fick ju 500:- att glädjas åt.

Kommentera

