Tänkte på 12-12-12 12:12 en dag för tidigt

Igår när jag gick till förskolan tänkte jag på att det idag är sista gången vi kan skriva år, månad, dag och tid med samma siffror. Det finns säker de som funderar över hur de ska uppmärksamma klockslaget och säkerligen en stor majoritet som skiter fullständigt i detta datum och klockslag. På jobbet vet jag åtminstone ett möte som startar den magiska tidpunkten

Efter ett tag började jag fundera över när det är möjligt att skriva år, månad, dag och tid med samma siffra, dvs 01-01-01 01:01 nästa gång. Hur ser vår värld ut den 1 januari 2101?

Ja, för egen del är jag för länge sedan död och begraven om inte någon kommit på ett sätt att för en billig peng förlänga livet. Kanske lever mina barn då – är de i livet är de 92 respektive 89 år gamla och förhoppningsvis pigga och friska. Kanske har jag fått uppleva barnbarn som då, år 2101, är runt 50-60 år.

Inte riktigt på samma sätt som när jag får svindel av att tänka på rymden och vart det tar vägen, så är det ändå ogripbart på något sätt att spekulera i hur det kan tänkas se ut 2101. Bara att tänka på mig själv som död och begraven kändes väldigt märkligt…förutom att det var en jävligt trist tanke.

Några andra, inte allt för originella, frågor passerade skallen på min vandring till förskolan.

… hur mycket har havsnivån stigit då?
… hur många grader har jordens medeltemperatur stigit (hoppas att politikerna kommit längre än att bara förlänga Kyotoavtalet)?
… hur ser det ut i Stockholm? Har förorterna blivit stadsdelar?
… hur löser vi snöröjningen (om det nu finns snö på vintern)?
… vad är årets julklapp 2101?

Märkligt vart tankarna drar ibäg ibland. Utan att ha kommit svaren närmare var det till slut dags att hoppa på den mentala tidsmaskinen och återvända till nuet. det var hög tid att möta en viktig beståndsdel i min framtid: en dotter på drygt 4 år, som ville visa upp alla sina teckningar som skapats under dagen på förskolan.

Kommentera

