Receptet på mina favoritpepparkakor

Bakade pepparkakor i helgen. Tar varje tillfälle i akt att knapra i mig dessa.

Måste dela med mig av detta hyfsat enkla recept på goda pepparkakor som jag fått av min mor, som i sin tur fick det från sin mor. Min mormor hade receptet i huvudet när hon förde det vidare. Pepparkakorna blir riktigt knapriga och som jag tycker väldigt väldigt (nästan farligt) goda.

Degen blir aningen svårhanterlig så den är ingen hit att göra olika former av, även om det går det också. Enklast blir det om man gör en rulle som sedan skivas.

IMG_4412IMG_4413

Receptet

250 gr smör
250 gr sirap
250 gr socker
1 dsk* ingefära
1 dsk kanel
1 dsk nejlikor
750 gr mjöl
15 gr bikarbonat

*Då receptet är gammalt är måttsatsen för kryddorna dsk. Dsk står för dessertsked och jag brukar ta 2 tsk för att få ihop till 1 dsk. brukar bli bra resultat

Värm smör, sirap, socker och kryddor i en kastrull till en jämn smet.
Smeten får inte koka. Häll den varma smeten i en bunke och låt den svalna något

Häll mjölet i en bunke och sikta bikarbonaten över mjölet.

Blanda ner mjölet och bikarbonaten i den smeten och arbeta ihop till en deg.

Dela degen i tre delar och gör rullar av respektive del.
Lägg rullarna i kylen ett tag tills de stelnar (lättare att skiva rullarna då).

Skiva upp rullarna i skivor och grädda sedan i vanlig ugnsvärme (över/under) i 175-2oo grader.

Grädda tills skivorna fått fin färg. Jag kör på 190 grader i 5-7 minuter beroende på skivornas tjocklek.

När skivorna tas ut är de mjuka men stelnar i takt med att de svalnar. Ovanstående recept räcker till ungefär två pepparkaksburkar som syns på bilden nedan.

IMG_4418

Sedan när pepparkakorna väl har svalnat – Njut!

One comment

Kommentera

