”Vilken jävla amatör har installerat den här TV antennen?”

”Vilken jävla amatör har installerat den här TV antennen? Elektrikern eller?”

Så lät det hemma här för ett par år sedan i samband med att vi hade en reparatör hemma. Han höll på att felsöka varför vi inte hade bild på TV:n. Reparatören hävdade då att elektriker ofta slarvar när de kopplar ihop antennkablar.

Jag hummade avvaktande utan att vilja ge mig djupare in i den diskussionen. Ville helst prata om något annat eller i bästa fall – skulle tagit en senare buss hem.

Till historien hör att reparatören dök upp hos oss vid 16-tiden och lämnade huset strax efter halv 7. Han hade bytt ut signalförstärkaren som var trasig men lyckades inte få fram någon signal till TV:n. I över en timme hade han kliat sig i huvudet och inte fattat vad det var för fel. Som en sista utväg började han kontrollera anslutningarna till TV-uttaget och hur de var kopplade och hittade då vad som var galet.

Vi pratar vidare och reparatören berättar för mig hur en koppling av en antennkabel ska se ut. Efter ett tag hör jag fotsteg i trappen.

”Gaaaah!”

Min fru är på väg upp till övervåningen. Varför skulle hon komma upp till oss? Jag visste ju att min fru visste vem som gjort kopplingarna av antennuttagen och ville helst undvika att hon berättade detta för reparatören.

Skit också!

Svetten började tränga fram och hjärnan på högvarv…innan jag bestämde mig…avvaktade ett inte allt för risigt tillfälle för att på ett naturlig sätt, och med tummen, extremt centrerat, mitt i handen framföra:

”Men det var ju jag som gjorde kopplingarna!”

Ridå!

Kommentera

