Vad gör du om ett barn sätter i halsen?

På öppna förskolan idag fick jag höra en förälder berätta om sitt barn som satt ett föremål i halsen. En hemsk upplevelse och jag funderade över hur jag själv skulle reagera om en liknande händelse skulle drabba mina eller någon annans barn i min närhet. Blir särskilt påtagligt då @_Lillebror alltid ska provsmaka små saker som tärningar, leca-kulor etc. som säkert fastnar fint i halsen om det vill sig illa.

Även om jag har en aning om hur jag ska gå till väga var jag ändå tvungen att gå in på Vårdguidens hemsida och uppdatera mig på vad de rekommenderar. Minns från HLR-kurser att tillvägagångssättet ändras för vad som är den bästa principen i olika lägen.

Sedan om det värsta inträffar att ens barn drar efter andan utan framgång och sakta börjar bli blå i ansiktet gäller det ju att behålla lugnet och kunna praktisera kunskapen. Men med teorin i bagaget är ju sannolikheten betydligt större att lyckas. Sen är det ju omöjligt för mig att veta hur jag reagerar när väl situationen uppstår samt hur barnet beter sig. Förhoppningsvis är jag lika lugn som vid denna händelse i somras när ett barn trillade i en pool.

One comment

Kommentera

