Vi, man och jag

Att lyssna till föräldrar och hur de pratar till sina barn är många gånger intressant. Att jag också känner mig som en av gubbarna i mupparna som sitter och muttrar på balkongen om hur fantastigkt duktig jag är, gör ju upplevelsen ännu roligare. Tyvärr är det dock många gånger som det är en stor spegel framför balkongen i vilken jag ser mig själv…

Vem ska ta åt sig?

Vilket av nedanstående uttryck tror du ett barn uppfattar som tydligast att detta gäller mig?

”Man får inte kasta mat på golvet”

”Vi ska inte kasta mat på golvet”

”Jag vill inte att du kastar mat på golvet”

Det finns säkert massor av bra exempel på hur ovanstående kan uttryckas. Alldeles oavsett är jag övertygad om att det bidrar till ökad förståelse och mindre förvirring hos den tilltänkte mottagaren om det tredje alternativet ovan används.

Hur ofta använder du termer som vi och man, när du egentligen avser dig själv eller personen du pratar med, dvs. jag eller du

Kommentera

