Inspel till föräldrarådet

I morse hade föräldrarådet på barnens förskola sitt första möte sedan den nya skolchefen tillträdde. Själv kunde jag inte närvara.

Inspelen från mig var dels att dela upp föräldrarådet i en del för skolan, en del för förskolan och om tid fanns även en sammankomst där hela föräldrarådet är med för gemensamma frågeställningar. Tidigare upplevde jag att förskolans frågor kom lite i skymundan för skolans. En uppdelning tror jag ger en effektivare dialog även för skolans personal, då rätt personer kan närvara.

Sedan tyckte jag föräldrarådet skulle fundera över sin roll och arbetssätt för att få till den bästa kanaliseringen av föräldrars synpunkter till mötena. Annars finns en risk att föräldrarådet för fram synpunkter som enbart står för medlemmarna i rådet – inte föräldrarnas bild. Även att tydliggöra vilka frågor föräldrarådet ska hantera och inte hantera var medskick från mig.

Hur som helst är det bra att vi är igång med föräldrarådet och det ska bli intressant att höra hur diskussionerna gick.

Och förresten – om du tycker du har bra exempel där du tycker ovanstående fungerat utomordentligt bra är jag väldigt nyfiken på att ta del av dessa.

Kommentera

