Släppa och ta kontroll

Brukar hänvisa till dagsform och blodsocker när det kraschar och jag och @_Storasyster ryker ihop och blir irriterade på varandra. Föga överraskande hände samma sak i helgen som var. Med perspektiv inser jag också att den största boven i dramat var jag själv.

Min fru påpekade tidigare att jag söker konflikt istället för att backa och släppa taget. Varför släpper jag inte taget? Jag har ju inget att vinna på att bli irriterad och på något sätt övermästra mina egna barn. Funderade på vad orsaken kan vara. Kan inte riktigt sätta fingret på det men en sak jag kommit på är om jag planerat en sak och dessa planer ändras. Då blir jag påfallande ofta irriterad. Inte tokirriterad, men tillräckligt för att jag inte ska känna mig tillfreds. Sen gror detta under dagen och om inget bryter av upptrappningen så blir jag väldigt lättirriterad.

Vad som startar igång det hela är ju lite fånigt nu när jag skriver om det. Det kan vara vad som helst och behöver definitivt inte vara något stort – en veckoshopping som inte blir av när jag vill göra den, att jag inte kan springa när jag vill, något som hänt på jobbet etc. Dessa faktoreer fungerar kanonbra som triggers på något jag inte riktigt kan sätta fingret på. En gnagande irritation inombords som, om det får gro ett tag resulterar i att jag ganska omotiverat blir irriterad. Då kan jag till och med gå in och ta över en diskussion som min fru har med @_Storasyster – helt galet!

Den onda spiralen kan brytas när jag känner att jag får kontroll på läget eller för den delen rensa skallen på en träningsrunda som ger lite distans. Men jag har väldigt svårt att häva upptrappningen om jag väl är inne i den.

Jag kommer att få jobba mer med detta framöver. Just jobbet är jag ibland väldigt dålig på att ”logga ur” när jag beger mig hemåt, särskilt om det är något som är utanför min kontroll som är på gång att ske inom en framtid. Då fungerar jobbspöket väldigt bra som trigger till dåligt humör.

Så framöver är det nog inte primärt blodsockernivån jag behöver justera när humöret åker berg- och dalbana. Det är förmågan att i ett mycket tidigare skede ta tillbaka kontrollen över det verkliga problemet och att inget i hela världen kan få mig att tappa den. Samtidigt så ska jag släppa kontrollen där jag absolut inte har fog att ha kontroll.

Kommentera

