Tack farmor för att vi fick ett dygn med svamp, tryffel och lav som höjdpunkt

Helgen då jag och min fru hade ett drygt dygn för oss själva gick ju i radande tempo. Grymt skönt att ladda batterierna och kunna göra precis det som föll oss in.

Som jag skrev tidigare så skulle vi ju i princip äta oss igenom 24h (tre nätter i Barcelona blev 24h i Stockholm).

Afternoon tea
Afternoon tea på Grand Hotel kan verkligen rekommenderas. Vi kostade också på oss att avnjuta den med ett glas champagne. Mycket gott!

Afternoon tea

Efter ett par timmars bubbel, te och gott bröd tog vi en promenad till hotellet för att göra oss i ordning till middagen. En välbehövlig promenad runt Skeppsholmen i skymningen gjorde gott för att bli sugen på att äta middag igen.

Middag med fokus på svamp & tryffel & lav
Vi åt middagen på Mathias Dahlgrens matsal. Jag har länge varit nyfiken att testa att äta en middag där. Nu var det äntligen dags. Det fanns två menyer att välja mellan. Menyerna presenterades för oss på varsin iPad.

iPadmenyer

Vi valde temat Svamp & tryffel & lav med tillhörande dryckespaket. Menyn var på fem rätter, men till bordet kom det nio fat med olika rätter. Alla med någon koppling till rubriken på temat.

MenynDryckespaket

Av maträtterna var min favorit tartaren och av dryckerna var det ölen, även om de övriga rätterna och dryckerna var oerhört goda. Verkligen häftigt att uppleva hur ett vin ändrar karaktär före och efter en tugga av maten.

Restaurangen var smakfullt inredd och jag upplevde det väldigt behagligt och prestigelöst som gäst, trots alla stjärnor och priser som Mathias Dahlgren har fått genom åren. En detalj var till exempel morakniven som låg på bordet eller de två gröna glaskulorna i marint tema som lades fram när vi åt första rätten på menyn.

20121015-145217.jpg

Det enda som jag i efterhand tyckte var trist var att kompetensen hos den som serverade oss till viss del brast. Kunskapen kanske fanns där, men kom aldrig till sin rätt. Exempelvis fick vi ingen bra rådgivning om de tre champagnesorterna vi blev föreslagna till fördrink. Blev lite lotto av det hela tyvärr. Sedan är det inte alla gånger jag dricker en kopp kaffe som kostar 80:-. Hade de 80 kronorna bakats in i menypriset hade jag tänkt ”de bjöd på kaffet, toppen”. Nu blev det istället lite besk eftersmak på det dyra kaffet.

Men totalt sett var det en fantastisk matupplevelse som vi avnjöt i lugn och ro under fem timmar. Mätta och belåtna vandrade vi sedan tillbaka till hotellet

Af chapman och Söder i Stockholmsnatten

Dagen efter
Jag hade önskat mig fint väder till denna helg och den önskan gick i uppfyllelse med besked. En kanonlördag med strålande väder som vi inledde med en promenerad runt på Skeppsholmen efter frukost. Sedan innan vi åkte hem hann vi handla lite också.

20121015-144118.jpg20121015-144156.jpg20121015-14443.jpg
20121015-144220.jpg20121015-144139.jpg

Avslutningsvis – Ett stort tack till farmor som tog hand om barnen.
Värt oerhört mycket för oss!

P.S Mina tweets under dygnet finns här D.S

2 comments

  1. Jag är glad att ni kunde koppla av och njuta av de barnfria timmarna. För mig var det enbart mysigt och roligt. Barnen var så snälla och goa. Mycket lek och mys gör att minnet av helgen värmer väldigt gott i själen.
    Nu får ni landa och börja planera för ngt nytt.
    Kram

Kommentera

