Jag blir så trött på mig själv!

Fan!

jag blir så less på mig själv. Att jag aldrig lär mig. Hur min energi påverkar min förmåga att ta in vad mina barn vill. Häromdagen när vi skulle äta middag var @_Storasyster rätt låg, besvarade inte mina frågor om middag etc. Hon var inte på topp helt enkelt. Att hon inte vill äta kex med smör till minimellisen på eftermiddagen är normalt en varningsklocka att allt inte står rätt till.

Även @_Lillebror var trött innan middagen. Här förträngde jag helt det faktum att han inte sovit sin eftermiddagssömn, samt att han inte heller hade ätit minimellis innan middagen. Han är irriterad och sur när vi äter middagen – normalt äter han ju mat med gott humör

Vad gör jag? Jo jag trummar på och blir irriterad när jag inte får svar från @_Storasyster på mina frågor om middagen. Jag verkar helt ha blockerat signalerna om att allt inte står rätt till. Det slutar med att hon går ifrån bordet utan att äta sin mat. Även @_Lillebror får sin släng. Att han är irriterad när vi äter middagen triggar mig till att bli än mer irriterad istället för att stanna upp och kolla vad som är galet – normalt äter han ju mat med gott humör.

Det jag helt glömde bort var min egen energipåfyllning. Jag vet inte varför men något gjorde att jag var helt ur fas.

Hade jag haft lite mer is i magen är jag tämligen säker på att jag undvikit den irriterade situation som uppstod och upptäckt att @_Storasyster hade feber vilket så klart påverkar både matlust och humör. Senare på kvällen är det tydligt att hon blivit magsjuk. Jag hade troligen också fattat att det var dags att byta @_Lillebrors blöja långt innan vi satte oss vid middagsbordet.

Få in teori i ryggmärg
Genom jobbet och som förälder har jag i teori och i viss mån även praktik lärt mig att hantera olika situationer så att det ofta blir bra resultat. Många gånger handlar det om att lyssna och möta en person där han/hon är. I fallet ovan handlar det självklart om att möta mig själv, vilket det svåraste tycker jag. Jag ser fram emot den dag då jag kan klappa mig själv på axeln och säga

”Bra Patrik! Där tog du ett kliv tillbaka, funderade över vad som gör att just du upplever det du upplever och tar tag i situationen utifrån det. Tidigare hade du blivit irriterad och fått tunnelseende med väldigt små chanser till gott resultat”

Vem vet. Plötsligt händer det.

Kommentera

