Klart du ska ha overallen på dig, det är svinkallt ute!

För ett antal år sedan när jag kom till förskolan ville @_Storasyster, mitt i kalla vintern, gå hem från förskolan utan vinteroverall. Jag visste ju hur kallt det var ute. Dels genom utetemperaturen och att jag fortfarande var lite frusen, trots värmen inne på förskolan

”Klart du ska ha overallen på dig, det är svinkallt ute!”

Jag överförde alltså min uppfattning på @_Storasyster, att hon kommer frysa om hon går ut utan overall. Jag gav henne ingen möjlighet att själv avgöra hur kallt det var och om det var nödvändigt att ha på sig overallen. Resultatet blev ofta att vi började tjafsa.

Det jag gjorde efter några gånger var att be henne att gå ut och känna efter hur kallt det var, för att därefter bestämma sig för om det var lämpligt att ha en overall på sig eller ej. Det gav en helt annan effekt än när jag på förhand dikterade hur kallt det var och att hon minsann skulle frysa. Jag visade henne att hon minsann är kompetent att avgöra om det behövs en overall i kylan och risken för tjafs minskade avsevärt.

Påföljande gånger vi hade en liknande situation kom hon varje gång fram till att det är kallt och efter att hon stått ute och känt efter ett tag satte hon på sig sin jacka eller overall och så gick vi hem. Min fru var med som samma situation där @_Storasyster till och med gick iväg utan overall. Den åkte dock på vid nästa korsning när kylan gjorde sig mer påmind.

One comment

Kommentera

