Palmolja finns överallt

Idag tweetade jag ut följande med ett svar som fick mig att tänka till.

Jag är inte alls kunnig på området, men av nyfikenhet tittade jag på våra barns välling- och grötförpackningar.

Mycket riktigt fanns palmoljan med där som en vegetabilisk olja.

Med tanke på vad jag läste på Världsnaturfondens hemsida om palmolja och hur användningen av den är ett hot mot regnskogen , skickade jag ett mail till Semper, som tillverkar de välling- och grötförpackningar vi köper. Jag ställde en fråga i mailet: Vad gör ni för att ta bort palmoljan ur era produkter?

Här är svaret jag fick inom en dryg timme efter att jag mailat min fråga.

Hej Patrik och tack för ditt mejl.

Vi ser hela tiden över sammansättningen för att hitta den som bäst utifrån ett näringsfysiologiskt perspektiv tillgodoser barnets behov.
Palmoljan är bra eftersom den tillsammans med övriga fetter ger en bra fettsammansättning som är väl anpassad för små barn.
För att få en så bra sammansättning av vegetabiliska oljor som möjligt använder vi i barnmat en blandning av oljor från flera olika växter.
Olika vegetabiliska oljor innehåller olika fettsyror och för att på bästa sätt följa de rekommendationer som finns för spädbarn använder vi en blandning i välling, gröt och modersmjölksersättningar. På så sätt tillgodoses behovet av fettsyror från n-6 och n-3 familjen.

Palmoljan är relativt stabil mot oxidation, det vill säga att den härsknar inte lika snabbt som flera andra sorters fetter. Ytterligare fördelar med palmoljan är att palmen har en avkastning per ytenhet som är högre än andra oljeväxter. Det innebär att om man ersätter med andra oljeväxter (ex soja, raps) så behövs större arealer. Om Semper väljer att använda ekologiskt framställd olja så är det en väldigt liten volym och därmed en väldigt liten areal som påverkas.
Semper arbetar tillsammans med WWF och oljeindustrin för att långsiktigt påverka palmoljeindustrin i positiv riktning. Kan alla hjälpa till att ställa högre krav på konventionellt framställd olja så ger det en större positiv inverkan på miljön och vi anser därför att vi bäst bidrar till en långsiktig bra palmoljehantering genom att arbeta med de s.k. standardkvalitéerna. Semper köper palmolja som går att spåra till grupper av plantager.

Palmoljan till Sempers grötar och vällingar kommer enbart från leverantörer som är medlemmar i RSPO, en sammanslutning för hållbar palmolja.
Vi ställer krav på våra leverantörer där de måste uppfylla kriterier i enlighet med RSPO.
Ett av dessa krav är att leverantörerna också styr sina underleverantörer (plantager) enligt de riktlinjer vi har satt upp.
Semper deltog i WWF:s möte i december 2005, där ”ett stegvis införande” av åtgärder framtagna genom Round Table on Sustainable Palm Oil – RSPO (http://www.rspo.org/) presenteras. Man avser att successivt flytta fram positionerna och aktivt arbeta i den anda som listan anger.

Under alla år vi använt palmolja har vi varit, och är självfallet fortfarande, noga med att vi får olja endast från etablerade/gamla plantager, för att ha olja producerade under goda omständigheter och inte bidra till nya plantager. Vår leverantör är mycket aktiv i arbetet med hållbar palmoljeproduktion under bra förhållande, de håller oss hela tiden uppdaterade.

Med vänlig hälsning

Jag tolkar det som att svaret på min fråga är att Semper inte har för avsikt att plocka bort palmoljan ur sina produkter.

Nutella
När det gäller Nutella och varifrån deras palmolja kommer ifrån har jag inte ställt frågan. Hittade däremot följande info på deras hemsida. Där anges att kakao, palmolja och kaffe ska vara certifierade som 100% hållbart.

Hoppas det stämmer!
I övrigt har jag svårt att värdera hur deras samarbete påverkar skövling av regnskog i positiv riktning. Hoppas företagen vid granskning slipper stå och förklara sig för Janne Josefsson eller någon annan att de borde gjort saker och ting annorlunda.

Kommentera

