Första stegen på egen hand

Jag var väldigt faschinerad när @_Lillebror och @_Storasyster blev medvetna om sina händer och när de därefter påbörjade den motoriska utvecklingen. En häftig drivkraft att följa, där många moment vi idag tar för givet, exmpelvis som att röra på händerna eller greppa efter en penna, övas in från början.

I helgen tog @_Lillebror sina första steg utan stöd. Att det till slut skulle ske var ju ingen överraskning och det är kul att se @_Lillebror i en mer upprätt position. Det som gör det lite speciellt är att jag återigen har förmånen att vara föräldraledig och följa när mitt barn börjar gå. Hur han tränar på sin nya kunskap, hur hans balans utvecklas från en dag till en annan etc. är häftigt att följa.

20120920-124636.jpg

När @_Storasyster började gå minns jag inte så mycket hur det gick till – minns hennes leende när hon gick. Nu när @_Lillebror börjar gå har jag ett lite mer iakttagande öga, kanske för att det är så tydligt vad han övar på. Exempelvis såg jag honom vid ett tillfälle stå och sakta svänga med armarna i en cirklande rörelse runt sin kropp. Senare såg jag honom använda den tekniken för att byta riktning. Här har jag ju också möjligheten att dokumentera mina iakttagelser, något jag saknade för två år sedan då jag var hemma med @_Storasyster.

Återstår att se vad nästa punkt på ”Att lära sig gå” agendan är. Kanske får jag se något nytt träningsmoment efter lunch.

Kommentera

