Jobbigt ”hej då” idag

Minns knappt hur det kändes. Efter att i över ett års tid varit bortkopplad från lämning på förskolan hade jag glömt bort hur jobbigt det är att säga ”hej då” till ett gråtande barn.

De gånger jag nu har lämnat har @_Storasyster varit lite besviken dagen före, men när det väl är dags för lämning har det gått bra. Lite blyg har hon varit, men inte värre än att det går över relativt snabbt.

Idag började det redan hemma. @_Storasyster har en Bamsebok hemma med siffror. Den var hon prompt tvungen att hinna med idag. Oavsett vad jag föreslog för alternativ så var hon tvungen att hinna med att räkna i sin mattebok – räkna matte på förskolan, att jag tarmed matteboken, att jag hjälper till med att lägga hennes dockor osv. hjälpte föga.

Det var inga problem att gå iväg till förskolan. ”Faran” över tänkte jag, men väl på förskolan kunde jag inte gå en meter från henne. När vi väl gickinpå avdelningen blev hon jätteledsen. Oavsett vad jag eller pedagogerna föreslog för aktivitet så var hon jätteledsen. Idag slutade det med att jag gick därifrån samtidigt som en pedagog föste henne i motsatt riktining, gråtandes. Det kändes absolut inte bra. Funderade på vägen hem om jag/vi kunnat göra något annorlunda.

Situationen är ju inte på något sätt unik för henne utan det handlar mer om att jag vill ha en förklaring till hennes reaktion. Är det bara hennes Bamsebok som hon känner stress över eller är det andra faktorer som spelar in och Bamseboken används för att ge uttryck för de känslorna.

Är lösningen så enkel att jag bara ska stanna kvar en stund och se att hon kommer i trygghet för att sedan ta avsked eller uppstår samma besvikelse ändå när det är dags för mig att gå iväg.

Jag får se vad hon berättar för mig vid hämtningen idag och hur det går imorgon vid lämningen innan jag funderar vidare över alternativen.

Uppdaterat
Efter att ha pratat med förskolan så berättade de att hon varit ledsen i en fem minuter och sedan hade det gått över. Hon hade suttit en stund för sig själv och pysslat och hjälpte sedan en av pedagogerna med att bädda inne på småbarnsavdelningen inför småttingarnas sovstund. Skönt med de positiva beskeden.

Kommentera

