Låt internet jobba åt dig

Ifttt

Denna förkortning fick jag via Twitter för ett tag sedan. Förkortningen står för if this then that. Enkelt uttryckt så är det en tjänst som går att ställa in så den utför ett kommando när något specifikt inträffar. Exempelvis när ett blogginlägg publiceras kan ifttt.com hjälpa till att automatiskt meddela detta i en tweet.

Jag har exempelvis själv ställt in ifttt.com så att en tweet skapas då ett blogginlägg publicerats. Jag har även lagt upp så att tweets som markeras som favoriter läggs till i Storify, men det är en funktion som jag inte använder mig så mycket av. Ska nog styra de tweetsen till Evernote istället

Andra sätt att koppla ihop Twitter och ifttt.com kan vara att fånga upp personer som nämner dig i en tweet, fånga upp vad som skrivs på en viss hashtag etc. Vad ifttt.com sedan gör med informationen avgör du. Det kan handla om att lägga till personer i listor, skicka information till Evernote eller andra program.

Utöver Twitter finns en mängd olika program där det går att automatisera vad som ska hända.

Även om det finns begränsningar, så vill du automatisera något lär du säkert kunna åstadkomma det på ett ganska enkelt sätt med hjälp av ifttt.com

2 comments

Kommentera

