En titt i backspegeln

Min fru har varit borta på kick-off i tre dagar och kommer snart hem. Att vara hemma själv sätter igång tankeverksamheten och jag har möjligheten att reflektera en del i Tv-soffan. Tidigare skrev jag om mina två första veckor som föräldraledig och en tillvaro av lugn och harmoni som jag upplever.

Jag vill ju självklart inte ändra på denna behagliga situation, men kan inte låta bli att se tillbaka på året som gått sedan @_Lillebror kom till världen och hur tufft min fru har haft det under sin föräldraledighet, särskilt i början.

Det var så klart en ny situation att förutom en treåring hemma nu också ha en liten parvel att ta hänsyn till – som ska ha mat varannan timme, sova, bytas blöja på osv. Det var också då @_Storasyster, som förutom att hon från och med nu skulle dela sina föräldras uppmärksamhet med en lillebror, också var i sin 3-årstrots. Lägg därtill att hon skulle vara hemifrån 15 timmar för att gå på förskolan. De dagliga rutinerna som hon var van vid från tiden före @_Lillebror ändrades i ett nafs.

Hennes frustration över hela situationen kanaliserades genom otroliga vredesutbrott. De flesta utbrotten skedde då jag var på jobbet och stämningen när jag kom hem var ofta märkbart påverkad av @_Storasyster humörsvängningar. Kunde även höra på @_Storasyster röst om den var hes eller ej, då visste jag om det varit något utbrott.

Det har varit mycket frustration under året som gått och det tog ett tag innan vi kom på hur vi skulle parera dessa utbrott. Oavsett är jag imponerad över hur min fru hanterade läget. Jag vet att jag inte fixat det med bibehållet humör.

Därför hoppas jag nu att hon njuter av firmans kick-off och av att bara ha sig själv att rå om.

Kommentera

