Hur lång är en smekmånad?

Inför min föräldraledighet hade jag tankar om att det skulle bli jobbigt, stressigt och full rulle med barnen hela dagarna.  Jag hade bilden av en hålögd, trött och sliten farsa som somnar dreglandes, i en konstig ställning, i soffan med barnen klättrandes över honom.

Min fru som varit hemma med barnen ett år hade nu återgått till jobbet. Hon var utom räckhåll för barnens utsträckta armar om att bli upplyfta, kramade och pussade på. Nu skulle barnen inte ha mamma som alternativ längre. När jag på kvällen förra måndagen konstaterade att första dagen inte alls var så jobbig som jag föreställt mig, tänkte jag att det måste vara nyhetens behag. Nyhetens behag både för mig och för barnen. Att vi var lite tagna av de nya förutsättningarna. Jag hade hela dagen känt mig lugn och harmonisk. Likaså verkade barnen vara lugna och också ta det varsamt med mig.

Nu har det gått två veckor och jag upplever fortfarande samma flyt på dagarna. Mina lågt ställda förväntningar (eller vad man ska kalla det) före föräldraledigheten verkar ha fått till följd att jag  nu upplever det väldigt behagligt att vara föräldraledig. Ingen längtan tillbaka till jobbet.

Igår åkte min fru iväg på kick-off med sitt jobb. Jag är hemma själv med barnen i dagarna tre och igår var det premiär för mig att ensam ta hand om läggningen av barnen. Tidigare har vi alltid varit två, eller så har det varit så att jag varit borta över en natt. Men i samma anda som de första två veckorna av föräldraledigheten så gick allt hur bra som helst. Inget tjafs och ingen diskussion.

Jag inser ju att barnen beter sig på olika sätt när jag och deras mamma är hemma jämfört med om någon av oss är borta, men är ändå rätt förvånad över att det flyter på såg bra. Frågan jag ställer mig är hur lång denna smekmånad kommer att vara?

Kommentera

