Malligt stolt farsa

Jag fick häromdagen en aha-upplevelse om hur @_Storasyster har utvecklats. Blev lite malligt stolt. Det som triggade min malliga stolthet var en sak som hände under första samlingen på gymnastiken.

Vuxna och barn satt samlade i en ring mitt i gymnastiksalen. Läraren bad inledningsvis alla barn i gruppen att säga sina namn. @_Storasyster var ett av tre barn som var med förra terminen, så läraren kände igen henne när vi kom dit.

När turen kommer till @_Storasyster och hon ska säga sitt namn vill läraren gissa vad det är.

Efter att ha funderat ett tag ber läraren om hjälp med första bokstaven. @_Storasyster tecknar då i luften första bokstaven i sitt namn.

Efter ytterligare fundering är det uppenbart att läraren inte kommer komma på @_Storasyster namn, så hon får reda på namnet.

”Jaha! Jag som trodde du visade bokstaven …..”

Varpå @_Storasyster svarar:

”Den är bokstaven i mammas namn”

När jag hörde henne ge läraren det svaret blev jag alldeles varm i kroppen.
Det var inte nog med att @_Storasyster sa sitt namn med allas blickar riktade mot sig, hon satte lärarens visuella uppfattning på prov genom att teckna sin första bokstav i namnet samt kopplade också första bokstaven i sin mammas namn till lärarens kommentar.

Detta är väl inte sista gången jag blir tagen på sängen av hur min lilla bäbis i sakta mak utvecklas till en egen individ.

Jag blev också återigen påmind om att ge @_Storasyster tid…tid för att tänka. Det hade annars varit lätt för mig att bryta in och för tidigt avslöja hennes namn. Då hade jag kanske inte fått höra svaret till läraren eller låtit henne rita bokstaven i luften.

2 comments

Kommentera

