Lämna jobbet mentalt på busshållplatsen

Har varit föräldraledig första veckan. Något som jag redan upptäckt är hur mycket tid jobbet tar i anspråk. Då menar jag inte i de 10-11 timmar jag är borta på dagen utan tiden efter jag kommit hem. Att komma hem mentalt tar många gånger längre tid än att komma hem fysiskt. Jag säger ofta till mig själv att jag kan stänga av jobbet, men det är bara att erkänna att så inte är fallet.

Innan föräldraledigheten handlade vardagskvällar om att barnen ska få mat i magen och sen påbörja resan mot sängen. Inte så mycket lek och bus annat än när tänder var borstade och pyjamas på plats. Jag hade också ofta ett stort behov att sjunka ner i soffan och få en lugn stund

Nu, när jag mentalt och fysiskt är hemma med barnen upplever jag att jag får mer kvalitetstid med barnen på kvällarna, trots att tiden från middagsfix och framåt i praktiken är densamma. Förutom mat och nattning blir det nu mer av lek och bus. Jag är också betydligt lugnare, något som säkert också smittar av sig så klart.

Jag måste klura ut någon bra metod för att få till detta lugn på kvällarna även efter föräldraledigheten. Att verkligen se till att lämna jobbet mentalt på busshållplatsen innan jag stiger på bussen och åker hemåt.

One comment

Kommentera

