Jag och Du gentemot mina barn

Det har blivit en del funderingar kring förhållandet till mina barn, främst @_Storasyster, utifrån vad jag eller hon tycker, tänker och upplever.

Jag tycker att barn ska få bestämma så mycket som möjligt, även om jag som vuxen ska gå in och guida emellanåt. Det är dock många gånger som jag trillar i fällan och tar ett alldeles för stort ansvar för vad de ska uppleva, tycka och tänka – inte sällan förenat med den egna dagsformen – dvs blodsockernivå, trötthet osv.

Lyssna

Att ta mig tid att lyssna till vad @_Storasyster har att säga – det ”vinner” i alla fall jag väldigt mycket på, istället för att bryta av och säga vad jag tycker är bäst för stunden. Mindre tjafs och jag kan möta henne där hon är – hur hon ser på tillvaron just där och då.

Och ja, vissa stunder är det ju lättare sagt än gjort…

På väg hem från förskolan

Hämta på förskolan var ett sådant känsligt tillfälle där balansen mellan mig och @_Storasyster ofta hade en tendens att bli väldigt mycket Jag, med mycket tjafs som följd. Mitt sätt att då hantera situationen var att äta en frukt på väg hem från jobbet. Det underlättade hela hämtningen enormt mycket. Då var jag inte otålig på samma sätt när jag hämtade henne. Jag hade genast mycket lättare att möta @_Storasyster i diskussioner etc. och jag blev inte lika stressad. Jag tror också att vi kom iväg tidigare än de tillfällen då jag missade frukten och vi från hamnade i tjafs om småsaker.

Spontanköpa kläder

Spontana inköp av kläder och skor är ett annat område jag fått erfara obalans mellan Jag och Du. Jag köpte vid ett tillfälle skor till @_Storasyster som var snarlika de för små skor hon redan hade. När jag kommer hem visar det sig att hon absolut inte kan tänka sig att bära dessa skor. Vid tillfället var hon 2,5 år. Det var bara för mig att gå tillbaka till affären och lämna tillbaka de nyinköpta skorna. Med en balans mellan Jag och Du, tänker jag mig nu väldigt noga för när skor eller kläder ska inhandlas. Oftast görs inköpen ii sällskap av @_Storasyster. Ett väldigt rosa plagg kan funka att köpa, men det finns ändå en risk att det blir tal om att lämna tillbaka plagget

Vilka kläder ska användas

Jag upptäckte tidigt att @_Storasyster väldigt gärna ville välja vilka kläder hon ville ha på sig och jag har aldrig lagt mig i hennes val. Det kan handla om färgkombinationer eller hur länge ett favoritplagg ska användas innan det hamnar i tvättmaskinen. Ibland är det nästan så att plagget är på väg dit av sig själv. Självklart kan vi ha en diskussion kring vilken typ av kläder hon ska ha på sig, men normalt får hon alltid avgöra vilka kläder hon ska ha på sig.

Dags att sova

När det är dags för @_Storasyster att gå och lägga sig är det jag eller min fru som håller reda på vad klockan och att det är dags att gå och lägga sig. Vissa dagar, när tröttheten inte riktigt infinner sig, låter vi henne vara vaken på sitt rum en stund till, för att varva ner ytterligare. Normalt fungerar detta bra. Mindre tjafs, och det brukar inte dröja länge förrän hon släcker sin lampa och lägger sig i sin säng för att sova. Sedan är hon minst lika utvilad dagen efter som de dagar hon somnar i normal tid.

Kommentera

