Ett rop på hjälp hörs inte under vattenytan

”Jag ropade på hjälp men ingen hörde mig!”

Orden ovan kom efter följande händelse:

Ett barn sträckte sig efter en leksak i poolen. Barnet nådde inte ända fram – tog stöd mot badmadrassen som låg i vattnet, intill poolkanten för att nå bättre. Barnet lade snabbt över kroppstyngden mot armen som vilade på madrassen, med påföljden att madrassen gav vika och barnet hamnade i vattnet. Det var för djupt för att stå på botten och barnet, som inte kunde simma sprattlade för att komma upp till ytan…utan framgång.

Vid tidpunkten var det många barn glada som lekte i poolen. I vattnet fanns också en massa badmadrasser och andra simleksaker. Tack och lov var det ett barn som mitt i all lek som hade uppfattat vad som hänt och slog larm.

Jag var den som var först var framme och lyckades dra upp barnet ur vattnet. Barnet som hade hamnat i vattnet var väldigt tagen av, men tack och lov vid medvetande.

Jag kommer alltid bära med mig bilden av hur jag ser något som rör sig ett par decimeter under vattenytan, under den mörka badmadrassen. Jag kommar också bära med mig känslan jag fick när jag drog upp barnet ur vattnet och jag såg att barnet kippade efter luft.

Den stora hjälten den dagen var den som slog larm. Hon, som är 6 år, är den stora hjälten och hennes insats bidrog troligen till att historien fick ett lyckligt slut. Hon hade sinnesnärvaron och förstod det allvarliga i det som hände och kallade på hjälp. Jag fick efteråt veta av hennes föräldrar att hon gått på simskola under sommaren. Kanske var det kunskap hon fått från simskolan som gjorde att hon larmade direkt.

6 comments

Kommentera

