Twitter tar fram barnet i mig

Jag är förundrad över hur pass enkelt barn kommer i kontakt med varandra. Var igår på middag hos en f.d. arbetskamrat till min fru där det också en var annan familj med sina två barn.

Fyra små individer möts. Har inte träffats tidigare. Åldersmässigt var de i åldrarna 3 till 7,  alla i olika faser i livet med bestämda viljor (jag räknar inte in @_lillebror, även om han också underhöll de andra barnen vissa stunder). De har inte själva valt att åka på denna middag. Ändå tar det inte lång tid, efter det att vi har anlänt innan de är i full gång och leker, ibland tillsammans med varandra och ibland själva. Som betraktare ser det ut som de har hur kul som helst med varandra.

På resan hem funderade jag över när min förmåga att på detta enkla sätt komma i kontakt med andra människor upphörde. Om jag hamnar i ett rum med helt okända människor, är inte det första jag tänker på att jag ska prata och umgås med dessa individer. Jag kan vara nyfiken på personerna i rummet, men att exempelvis fråga en person om innebörden av dennes tatuering känns väldigt avlägset. Jag kan i vissa stunder önska att jag hade lite mer av barnasinnet kvar när det gäller att ta kontakt med människor – inte krångla till det så mycket genom att tänka på alla ”om”, ”men” och ”kanske” innan tillfället passerat.

Twitter är ju utmärkt ur det perspektivet. Jag kan på ett enkelt sätt komma i kontakt med vem som helst som är aktiv på Twitter. En intressant beskrivning är ju en perfekt start att starta frågebatteriet utifrån. En del personer blir det längre dialoger med och en del blir det bara ett ”God morgon” följt av ”ha en bra dag” med. Ena gången inleds en tråd genom att jag får respons på en tweet och andra gånger dyker jag in i flödet och ger respons en tweet. Alldeles oavsett uppskattar jag denna enkla form av kommunikation. Den bidrar till att barnet i mig får styra lite mer när det gäller att enkelt komma i kontakt med andra människor.

Kommentera

