Några tips inför resa till Åbo och Mumindalen

När jag påbörjade detta inlägg satt jag på Viking Lines båt Amorella. Jag var på väg tillbaka från två dagars besök i Åbo, dit vi och två andra familjer åkt för att besöka Mumindalen. Vi hade bokat båtresa, hotell och entré till Mumindalen via Viking Line. Hotellet vi bodde på var Sokos Hotell Caribia.

Har här utan inbördes ordning samlat några saker som jag gärna haft kännedom om inför mitt första besök i Åbo och hotellet vi bodde på. Har du bra tips, lägg gärna till det som en kommentar.

Mumindalens hemsida.

Tips vid köp av Muminfigurer
Vi handlade Muminfigurer i Mumindalen. När vi åkte båten tillbaka såg jag att figurena som kostade €17,50 i Mumindalen kostade runt €10 på båten.

Vill du spara några € är tipset är att kolla på båten om favoritfiguren finns där.

Åka buss i Åbo
Vi var i valet och kvalet om vi skulle ta med oss bilen eller lämna den hemma. Vi bestämde oss för att lämna bilen. Från hamnen åkte vi buss till hotellet. Det gick hyfsat smidigt, trots bussbyte inne i centrum (Salutorget).

Tips är att ha små valörer att betala bussresan med. Jag försökte betala med €50, vilket inte gick så bra då chauffören saknade växel. Tack och lov var det en person på bussen som lånade mig pengar.

Reseplanerare för bussar i Åbo finns här: Reseplanerare. Det går att ställa in sidan till svenska.

Övrig information och tidtabeller om bussar i Åbo finns här.

Vuxen med barnvagn
Om du reser lokalbuss i Åbo med barnvagn behöver du inte betala för att åka med. Fungerar alltså på samma sätt som i Stockholms lokaltrafik. Det var inte givet för oss till en början. Blev några resor där vi löste en biljett i onödan.

Kolla upp incheckningstider på hotellet
Vi anlände till Åbo på morgonen. När vi kom till vårt hotell visade det sig att våra rum inte skulle vara tillgängliga förrän kl 15, vilket vi tyckte var märkligt då vi bokat båt och hotell genom Viking Line. Ingen aning om det går att påverka incheckningstiderna på hotellet, men det kan vara värt ett samtal till hotellet om ni önskar få tillgång till rummen tidigare.

I vårt fall fick vi, efter mycket om och men, tillträde till våra rum runt lunch. Men det var inte på grund av ett bra bemötande från hotellets reception utan pga att en i vårt sällskap tjatade till oss det.

Inga bilbarnstolar i taxibilarna
Inför vår resa hade vi kontakt med hotellet för att beställa taxi mellan hamnen och hotellet. Trots information från vårt hotell om att det skulle finnas taxibilar med bilbarnstolar, så sa taxichauffören vi pratade med vid ankomst att det inte är finns några taxibilar i Åbo med bilbarnstol.

Jag har inte kontrollerat alla taxibolag i Åbo, men tycker det är märkligt om det är på detta viset.

Barnvänlig restaurang
Vi åt middag på restaurang Rosso, som ligger vid Salutorget. Vi blev väldigt trevligt bemötta. Restaurangen var väldigt barnvänlig. De hade barnmeny och en lekhörna dit barnen kunde gå när de ätit klart.

Första kvällen var vi tre familjer runt ett bord. När det var dags att betala kom servitrisen in med tre notor att betala. Dvs det var inga problem att dela upp notan – det hade vår servitris redan gjort i samband med att vi beställde vår mat. Rutinerat.

Störd nattsömn
Till Åbo åkte vi nattbåten. Den lägger till i Mariehamn någon gång under natten. Om du har en hytt i de främre delarna av båten – räkna med störd nattsömn i samband med att båten lägger till i Mariehamn. När bogpropellrarna i fram användes vibrerade och skramlade det ordentligt i båten och i hytten.

Vid städning av hytter – ok att lämna bagaget kvar i hytten
Städning av hytter påbörjades ungefär två timmar före ankomst. Det gick tydligen utmärkt att lämna bagaget i hytten under tiden de städade fick vi reda på när vi tagit ut bagaget ur hytten. Det var en familj i sällskapet som kollade upp detta med informationen på båten.

3 comments

1. Hej och tack för bra info! Vi åker under novemberlovet till Hotell Caribia och står i valet och kvalet mellan att ta med bil eller åka buss/taxi. Vi har tre barn, så det lutar nog åt bilen i alla fall.

1. Hej och tack för återkopplingen. Hoppas ni får en bra vistelse i Åbo.

Som av en händelse läste jag kommentaren precis när Mumintrollen började på Barnkanalen 😉