Om du är hotellmanager

Till hotellet kommer det tre barnfamiljer som har för avsikt att spendera dagen på ditt hotell. De ska inte åka till Mumindalen denna dag, det är inplanerat till dagen efter. Familjerna, som kom med båten till Åbo på morgonen, steg upp klockan 04:30 för att äta sin frukost. Klockan är nu strax efter nio. Med andra ord rätt trötta vuxna och barn som önskar att checka in.

Då uppstår ett dilemma. Rummen som är avsedda för dessa familjer är inte klara förrän kl 15, allra tidigast kl 13. Alltså minst fyra timmar kvar innan familjerna får tillträde till sina rum. Om de nyanlända gästerna skulle vilja bada i hotellets poolavdelning, säger reglerna att det är klockan 10 som gäller. (Befintliga gäster får bada från klockan 9!)

Tänk dig nu att du är chef på hotellet.

Skulle du vilja att personalen i din reception erbjöd familjerna

  • en kopp kaffe och juice till barnen – kanske utifrån situationen till och med att de får äta av hotellets frukostbuffé. Det är ju rätt länge sedan som familjerna åt sin frukost på båten
  • att ta ett dopp i hotellets poolavdelning direkt, även om klockan är strax efter nio och reglerna säger att de tidigast kan göra det kl 10
  • .

    De allra flesta hotellchefer, kanske även du, svarar förhoppningsvis att det första intrycket ska vara bra. Det främjar ju säkert den fortsatta vistelsen för gästen. Kanske till och med att gästen väljer att spendera några extra € under vistelsen om första intrycket är bra. Så min förhoppning är att du svarat Ja på ovanstående punkter.

    På samma sätt som jag beskrivit ovan skulle jag ha önskat att vi blev bemötta igår när vi anlände till vårt hotell. Istället fick vi uppleva raka motsatsen, dvs reglerna gäller framför hotellgästens första intryck. Detta borde vara något för hotellmanagern att tänka till över hur personalen kan ha ett flexibelt förhållningssätt till hotellets regler.

    Annonser

    2 comments

    1. Fan va illa, hade blivit vansinnig. Alltid kul att möta människor som är flexibla 🙂
      Har du vädrat ditt missnöje till chefen?

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s