En kväll på the Cube by Electrolux

Så kom dagen då vi skulle få avnjuta en middag på the Cube by Electrolux. Min fru och jag hade en kväll för oss själva för första gången på länge.
20120725-230832.jpg

Förväntningarna var högt ställda och vi inledde vår kväll på Grand Hôtel och Cardierbaren
20120725-230056.jpg

Från Cardierbaren kunde vi se the Cube
20120725-231111.jpg

Utsikt över Stockholm
När vi anlände till the Cube fick vi ett glas champagne samtidigt som vi njöt av utsikten
20120725-231839.jpg20120725-231707.jpg

Restaurangchefen berättade att denna ”kub” är en av två stycken kuber. Den andra ”kuben” befinner sig i London och uppe på Royal Albert Hall. Tidigare har kuberna stått uppställda i Milano och Bryssel, och kommande destinationer, som inte var helt bestämda, är Zürich och Moskva.

Kocken för kvällen var Sat Bains, som normalt driver en restaurang i Nottingham.

Middagen
Jag kan inte återge alla ingredienser middagen innehöll. Ibland hängde jag inte med i de engelska mattermerna.

Förrätten
bestod av skinka, ankägg och ärtor. Ägget hade legat i ett 63 grader varmt vattenbad under ett par timmar och fått en geléaktig konsistens. Till detta serverades också en myntasorbet.
20120725-232935.jpg

Huvudrätten
Huvudrätten var oxkind som hade tillagats under ett par timmar i öl. Till detta serverades en god och fräsch sallad. Min smakupplevelse av köttet levde tyvärr inte riktigt upp till mina förväntningar.
20120726-230949.jpg

Ostdessert
Jag är ingen riktig ostfantst. Någon Brieost kan jag äta, men mögelostar har jag lite svårt för. Dock var denna ost från Stilton väldigt god ihop med den frukt- och bärkompott som osten låg på. Till osten serverades ett gott dessertvin med portvinskaraktär.
20120726-231341.jpg

Chokladessert
Efter ostdessert serverades chokladmousse med ett lock av yoghurtmousse. Kocken var noga med att påpeka att korianderbladen som låg uppepå skulle ätas – inte bara dekoration med andra ord.
20120726-231757.jpg

fruktdessert
Slutligen var det dags för frukt- och bärdessert med corn flakes. Till desserten fick vi mjölk som fått ta smak av corn flakes. Mjölken skulle hällas över desserten. Typiskt engelsk frukosttema på desserten med flingor och mjölk. Till denna rätt serverades Moscaro d’Asti som var mycket gott till.
20120726-232049.jpg

Kaffe
Innan vi avslutade middagen fick vi en kopp kaffe och dessa till. Någon sorts vit choklad med bärigt innehåll och hallonströssel på utsidan.
20120726-232238.jpg

Drycken
Det vi fick i glaset kom från dessa flaskor.
20120726-232353.jpg

Här är dessertvinet i närbild som serverades till osten och chokladsesserten
20120726-232651.jpg

Vad tyckte jag?
En häftig upplevelse. Att i ett litet sällskap serveras mat av en stjärnkock var en upplevelse. Han visade också sitt intresse för att prata om sin mat eller val av vin med oss. Mycket uppskattat

Tyvärr föll inte alla rätter mig fullt ut i smaken och vårt besök på Lux Stockholm för några år sedan ligger fortfarande kvar i topp sett till maten, men detta besök hamnar på en klar andraplats.

Efter middagen tog vi oss hemåt via B.A.R där vi tog ett avslutnde glas bubbel.

Jag noterade denna uppmaning i tunnelbanan.
20120726-235540.jpg

Kommentera

