Vart befann du dig den 22 juli 2011?

Det finns en del tragiska händelser genom åren där jag tydligt minns vart jag befann mig och vad jag gjorde den dagen. Fram till för drygt ett år sedan var morgonen efter att Palme mördades och attacken mot World Trade Center i New York två sådana händelser.

För ett år sedan fick jag ett nytt datum att lägga till den listan – nämligen dagen för terrordådet i Oslo och på Utøya.

I juni förra året registrerade jag ett konto på Twitter, mest för att se vad Twitter var för något. Visste inte direkt vad jag gav mig in på. Började lite trevande och följde kändisar, politiker och journalister.

I samband med terrordådet på Utøya upplevde jag hur snabbt och effektivt information sprids över Twitter. Jag kunde då sitta i soffan hemma och följa vad twittrare snappat upp om terrordådet. Det spreds länkar och det retweetades i massor. Hade jag varit mer van hade jag också kunnat föra en dialog om det inträffade. När det sen blev dags att kika på nyhetssändningarna på TV fungerade dessa mer som en bekräftelse av den information jag läst om på Twitter, inte förstagångsnyheter.

Under året som har gått har jag blivit mer uppmärksam på att fundera över vad för sorts information jag tar del av. Det är väldigt lätt att föra information vidare och att därför kritiskt granska vad som dyker upp i flödet är viktigt (har skrivit ett inlägg om detta tidigare Tänk efter före retweets). Vad gäller Informationsspridningen den 22 juli förra året och hur informationen var rättvisande eller felaktig har jag ingen aning om. Det jag däremot vet är att jag under nyhetssändningarna många gånger redan hade fått informationen via Twitter.

Så på Twitter – där befann jag mig den 22 juli 2011.

4 comments

  1. Jag såg det också på Twitter. Det var fredag på Östersöfestivalen i Karlshamn och vi hade ätit på Gourmet Thai. Min sambo hade gått hem för att byta en av pojkarnas skor medan de åt klart och vi satt och väntade på honom.

    Jag tog upp telefonen för att slökolla Twitter och såg Tweets om skjutningarna på ön. Minns särskilt en retweetad från en norsk kille som fått ett SMS direkt från en vän på ön…

    Vi gick vidare, mötte upp kompisar och tittade på festivalparaden. Hela tiden försökte jag hålla koll på vad som hänt och hände via mobilen men svårt på grund av alla människor på samma ställe. Dagarna efteråt följde jag nyhetsflödet både på Twitter och TV. Verkligen en fruktansvärd händelse som för alltid etsat sig fast. Jag har tänkt mycket på den under årets Östersjöfestival och tror att festivalen för mig alltid kommer att bära en sorgkant av detta.

    1. Intressant. Tack för din berättelse. Livetwittret, om än från bekanta till de på ön måste varit overkligt. Har själv inget sådant direkt minne. Minns däremot Emanuel Karlstens tweetrapportering. Han var i princip igång dygnet runt.

Kommentera

