Få saker gjorda

Jag är väldigt bra på att skapa listor på vad som ska göras, gäller främst på jobbet – sämre med listor hemma. De listor jag skapar har en tendens att bli långa och utan egentlig struktur. Jag listar gärna samma sak på flera ställen. Jag upp saker på min whiteboard som ska göras, som sedan hänger där som en fin tavla. Jag tittar på den i början, men vad tiden lider blir jag van vid att tavlan hänger där och ger den inte samma uppmärksamhet som vid de första ögonkasten.

GTD. En förkortning som @Alpstedt nämnde på Twitter. Minns inte exakt första gången, men det kan ha varit i samband med att det lades ut bilder av olika skrivbord på Twitter. Hur som helst så ställde jag frågan till honom vad bokstäverna betydde – ”Getting things done”.

I stora drag handlar det om att få en struktur i allt som ska göras (privat och på jobbet) och faktiskt få saker ur händerna. Jag blev nyfiken på vad det hela handlade om och sista veckan innan semestern började jag läsa om det på nätet. Bland annat finns här en intensivkurs på ämnet.

I samma veva fick jag tips om programmet/verktyget Evernote. Ett, som det verkar, bra stöd för digitala anteckningar, där anteckningarna bland hålls uppdaterade mellan olika enheter. Jag har precis laddat ner det, börjat bygga en struktur och lagt in några anteckningar. Tanken är att det ska bli många fler.

Om du är bekant med GTD och nyfiken på Evernote, kan jag rekommendera en läsning av @Alpstedt blogg för en beskrivning av hur han använder GTD och Evernote.

Jag ska försöka anamma tänket för att se om jag kan få en bättre koll på vad jag har framför mig – utan att det blir för omständligt. På jobbet blir det först 2013 som jag kommer kunna testa detta fullt ut.

Kommentera

