Två sidor av samma mynt?

Igår morse (11/7 2012) rasslade det till i mitt Twitterflöde. Denna gång var det en händelse på ett lokalt Espresso House i Malmö som återgavs av @ForsNillad under hashtaggen #espressohouse.

Ett urval av tweetsen under hashtaggen #espressohouse finns på storify.com/Lattefarsan

Vill redan nu säga att jag tycker @ForsNillad gjorde helt rätt som tog sig tid att sprida denna information så pass detaljerat som hon gjorde. Det jag reagerar mot är de reaktioner som följer.

Genom många retweets och tillägg utvecklas händelsen till att i vissa tweets se ut som ett generellt företagsproblem. I ett fall ansågs att hela personalstyrkan på caféet skulle få sparken.

Det som inte syns i flödet är personalens bild. Hur tänkte de? Av vilken anledning höll de sig passiva? var de överumplade? Upplevde de att personen redan fått hjälp? Finns direktiv om att alltid stanna bakom disk etc etc. eller handlade det i slutändan om nonchalans mot en medmänniska som behöver hjälp.  Tyvärr ger flödet inte svaret på frågorna.

Jag hoppas att @ForsNillad har energin och motivationen kvar att återvända till caféet för att återigen ge sin bild av händelsen och också visa upp vilka reaktioner det blev. Jag hoppas också att det bringas klarhet i om det fanns några bakomliggande faktorer som påverkade deras agerande.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s