”Mot kör mot skogen!”

Du har säkert varit med om fenomenet när poletten helt plötsligt trillar ner. När jag igår twittrade med Bad_ankan så skrev hon:Bad_ankans tweet

När jag läste ordet ”Sherwoodskogen” kom jag att tänka på Kalle Ankas julafton och filmen om Robin Hood och hans vänner. Där avslutas ju avsnittet med att Robin Hood och Co drar till skogs.

Jag undrade alltid vad Broder Tuck menade när han skrek: ”Mot kör mot skogen!”. Emellanåt kunde jag fundera över hans tjut och jag fattade absolut inte vad han menade.

Jag levde i tron att Broder Tuck sa på det sättet ända fram till att jag såg en textad version av Kalle Ankas julafton. Då upptäcker jag att meningen Broder Tuck skriker ut inte alls är ”Mot kör mot skogen!”. Texten i nederkanten visade ju ”Mot Sherwoodskogen!”!!

Minns inte hur jag reagearde vid den tidpunkten, men jag kan än i dag skratta åt att jag under så pass lång tid hörde så fel. Sen kan jag inte undgå att tänka att det måste finnas någon annan där ute som hör samma sak som jag…och varför jag inte frågade om den konstiga meningen…

Nåväl, våra barn idag lär knappast drabbas av just Robin Hoods film, eftersom julafton framöver inte lär kretsa kring just kl 15 och Kalle Ankas jul. Men bortsett från det hoppas jag att de alltid ställer frågan ”Varför?” till mig när de undrar över något knasigt…finns ju inga dumma frågor.

Kommentera

