Tänka efter före retweets

Det händer varje dag, timme, minut. Att det retweetas inlägg. Ett mycket enkelt sätt att sprida information på Twitter. Ibland förekommer det att en del av tweetsen som sprids vidare har innehåll som är felaktigt. Och många gånger passerar de felen obemärkt förbi i flödet.

Samtidigt minns jag den gången det diskuterades om pappa som i samband med en innebandyturnering övergav sin son. En artikel delades exempelvis på Facebook ca 7 700 gånger. Även jag bidrog jag till drevet genom att retweeta en artikel. Händelsen hamnade också i lokala TV-nyheterna. Polisen inledde en utredning som efter ett tag lades ned då polisen kommit fram till att sonen aldrig övergivits.

När jag idag tittade i mitt Twitterflöde fick jag upp en retweet av en tweet med nedanstående bild bifogad från en artikel på Aftonbladet, alltså inte en länk. Det jag uppmanas lägga märke till är bilden till höger om artikeltexten och då särskilt bildtexten.

Min första tanke var direkt att retweeta detta och hysa bannor över tidningen för ett osmakligt beteende, men jag hejdade mig då jag fick en varnande tanke om bildmontage. Var tvungen att själv gå in på tidningens hemsida för att se innehållet med egna ögon, men då är självklart bilden bortplockad (om den nu fanns där från början…).

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till min egen reaktion om just den här bilden. Kanske var jag överdrivet försiktig (om man nu kan säga så).  Bortsett från om det var ett bildmontage eller ej, påmindes jag igen om att det är väldigt lätt att sprida information utan att egentligen reflektera över innehållet och följder.

2 comments

Kommentera

